nyhende
– For meg er det et viktig møtepunkt
Fredagskaféen på Sambrukshuset skulle egentlig stenge for sommeren. Nå holdes kaféen åpen likevel – med ordføreren som sommervikar.
For Reidun Haukås er den ukentlige turen til Fredagskaféen et viktig treffpunkt. Her treffer hun venner og kjente til en drøs over kaffekoppen.
– Tilbudet er veldig viktig. På en fredags formiddag er det ikke alltid så mye annet å finne på. Her kommer jeg for å drikke kaffe og «raddle» litt, sier Reidun.
Orføreren blir sommervert
Hun er én av rundt 15 personer som besøker kaféen den dagen Vestavind er innom. Tilbudet drives av Guro Røher, som leder Sveio frivillighetssentral. Etter planen skulle kaféen egentlig holde stengt i sommer. Slik blir det ikke.
– Nå blir det jo tilbud hver fredag gjennom hele sommeren, sier hun, mens hun ser bort på årets sommervikar.
– Jeg synes dette hørtes veldig kjekt ut. Samtidig er dette en veldig viktig møteplass som er verdt å holde åpen. Jeg holder på å pusse opp hjemme, så dette blir et fint avbrekk, sier ordfører André Mundal Haukås.
Denne fredagen er han for anledningen ikledd et flott rødt forkle. Sveioordføreren ser frem til de mange gode samtalene i sommer. Samtidig innrømmer han at han ikke er like stødig på å lage mat. Men han lover både kaffe og kaker.
– Jeg har solid bakgrunn som flyvert i SAS, så kaffe har jeg god peiling på, smiler han.
Skal hjelpe til
Reidun Haukås og de andre brukerne ser frem til å ha ordføreren som kafévert i sommer.
– Jeg har lovet å hjelpe ham litt med noen pannekaker, sier Reidun.
For Guro Røher blir sommeren litt annerledes. Hun begynner i ny jobb i Kirkens Bymisjon i Haugesund.
– Det blir kjekt det, men også litt spesielt. Jeg har virkelig trivdes i rollen her. Så jeg er glad for at tilbudet opprettholdes i sommer, sier Røher.